Novela pravidel silničního provozu ve finále – I. Část
(platnost od 08.2011)
1) Změny bodového systému
• Zanikají všechny jednobodové tresty - tedy především porušení komické povinnosti svítit ve dne, porušení povinností plynoucích ze zákazových značek.
• Bodový postih za držení telefonu za jízdy se snižuje ze tří bodů na dva.
• Malé překročení rychlosti (do 5 km/h v obci, do 10 km/h jinde) je bez bodů, ale dále s pokutou.
• 7 bodů dostane ten, kdo způsobí dopravní nehodu se zraněním nebo úmrtím, nerozhoduje výše škody.
• Ruší se tříbodový trest za způsobení nehody menšího rozsahu.
• Zavádí se bodová sankce 7 bodů za "neposkytnutí účinné pomoci" v případě nehody, přičemž není jasné, kdo bude stanovovat, jaká pomoc je účinná a jaká ne.
• Dále se bodové sankce pouze zvyšují: Všechny šestibodové tresty se stávají sedmibodovými (např. nesprávné vjíždění na železniční přejezd, předjíždění)
• Sankce za ohrožení jiného řidiče při přejíždění z pruhu do pruhu se zvyšuje ze 3 bodů na 5.
• Řízení vozidla bez držení příslušné skupiny ŘP ze 4 na 7.
• Porušení ustanovení o dětských sedačkách a bezpečnostních pásech z 2 na 4
2) Ruší se dolní sazba pokut.
Policista může stanovovat výši pokut v blokovém řízení sám, je daná pouze horní hranice, nikoli dolní.
3) Body za alkohol
Nebudou body za alkohol do 0,3 promile, ale pokuta až 20.000 Kč. Za více než 0,3 promile se však trest zvyšuje z šesti na sedm bodů (odebrání ŘP 6 – 12 měsíců).
4) Posilování moci systému
Městské policie – zrušení značek ohraničujících měřený úsek
5) Zajížďka na technickou kontrolu
V případě, kdy vás policista nebo celník vyzve ke kontrole maximální povolené hmotnosti nebo kontrole technického stavu, což může prakticky kdykoliv, bude povinností takové výzvě vyhovět, pokud takové místo je vzdáleno méně než 8 km.
Platit pak bude následující:
- o výsledku kontroly technického stavu vozidla nebo jízdní soupravy vydá policie řidiči doklad.
- zjistí-li se při kontrole technického stavu vozidla nebo jízdní soupravy vážná nebo nebezpečná závada, je řidič vozidla nebo jízdní soupravy povinen uhradit náklady na provedení kontroly technického stavu.
- způsob provádění kontroly technického stavu, způsob stanovení nákladů na provedení kontroly technického stavu, náležitosti dokladu o výsledku technické kontroly stanoví prováděcí právní předpis.
Co se týče možnosti chtít náhradu v případě, kdy se ukáže, že je vše v pořádku, jsem skeptický, že by takový nárok byl vymahatelný, takže i když bude vše v pořádku, těch 16 kilometrů tam a zpátky na benzínu, naftě a opotřebení auta poneseme bohužel sami.
6) Povinnost řidičů nosit reflexní vestu
"Řidič je povinen mít na sobě oděvní doplňky s označením z retroreflexního materiálu stanovené prováděcím právním předpisem podle § 56 odst. 8, nachází-li se mimo vozidlo na pozemní komunikaci mimo obec v souvislosti s nouzovým stáním; to neplatí pro řidiče motocyklu, mopedu a nemotorového vozidla."
Pokud tedy budete mít nehodu, závadu nebo nějaký podobný problém a budete "pobíhat" kolem auta a bude-li to mimo obec, musíte mít na sobě shora uvedenou vestu (v povinné výbavě už nějakou dobu stejně je).
7) Provoz v zimě
Významnější průlom nastal v otázce použití zimních pneumatik. U osobních aut bude povinnost je mít na všech nápravách od 1. 11. do 31. 3. se vzorkem nejméně 4 mm a u nákladních aut na poháněné nápravě se vzorkem nejméně 6 mm v případě, že:
- se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
- lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
Ta první podmínka se bude asi policistům prokazovat ještě relativně snadno, ta druhá už ale vůbec. Jak si zákonodárce představoval, že se bude prokazovat to odhadování, že bude sněžit? Na jaké zprávy se má řidič koukat? Nebo se máme stát všichni meteorology-amatéry? Tu druhou podmínku si mohl zákonodárce klidně odpustit, protože její definice je tak neurčitá, že bude jen velmi obtížně vymahatelná.
Předjíždění a omezování
Po novele již bude možné omezit (samozřejmě nikoli ohrozit) řidiče vozidla, před kterého se zařazujete po předjetí. Je to víceméně reakce na praktický stav, protože např. ve městě na víceproudých komunikacích by to mnohdy ani jinak nešlo a nějaké to sundání nohy z plynu nebo lehká korekce volantem na bezpečnost silničního provozu (při zohlednění jeho hustoty) valný vliv nemá.
9) Předjíždění a zastavení a stání na přejezdu pro cyklisty
Nově je doplněn zákaz předjíždět na přejezdu pro cyklisty a bezprostředně před ním. Rovněž je doplněn tentýž zákaz ohledně zastavení a stání na něm nebo u něho stejně, jako je tomu u přechodu pro chodce.
10) Řízení provozu policistou
Nově bude mít policista následující pravomoc:
Je-li překážkou provozu na pozemní komunikaci závada ve sjízdnosti, kdy technický stav komunikace nedovoluje další bezpečnou jízdu, je policista oprávněn do doby odstranění této závady zakázat vozidlům další jízdu a ostatním vozidlům na tuto komunikaci nebo její úsek zakázat vjezd.
11) "Závody" na silnici
Po odpovídající mediální masáži v minulém roce o tom, jak řidiči silných sportovních aut pořádají v plném provozu závody a ohrožují nebohé a bezbranné účastníky silničního provozu, společně s doplněním o tom, jak v Německu tamní policisté bez servítek auta zabavili, pojal zákonodárce podobný nápad. Jeho provedení ovšem legislativně moc kvalitní není, protože stanovil:
"Řidič nesmí na dálnici, silnici a místní komunikaci použít vozidlo k účasti na sportovních a podobných akcích, jestliže by jimi mohla být ohrožena bezpečnost silničního provozu, nejde-li o akce pořádané v souladu s rozhodnutím příslušného správního úřadu o zvláštním užívání pozemní komunikace podle jiného právního předpisu."
Bylo by zajímavé se autora toho ustanovení zeptat, jestli také při jeho formulaci vůbec myslel na jeho vymahatelnost.
Za prvé bude řada sporů o to, jak se bude prokazovat účast na takové akci. Snad jedině vyfotit všechny na startu, protože pokud nebude identifikace a příslušnost k dané akci zřetelná např. z označení vozidel, bude se to těžko prokazovat (dát si číslo na bok auta může každý, to ještě nic neprokazuje).
Nicméně, navázaná na tento institut je možnost auto, které se takové akce účastní, zabavit, odtáhnout nebo znehybnit botičkou na 48 hodin. Pouze ale v případě, kdy je důvodné podezření, že se auto takové akce účastnilo. Když vezmu do úvahy nepřesnou definici shora uvedené povinnosti se takových akcí neúčastnit, pak přistoupí-li policie bez řádného zdůvodnění k takovému zabavení vozidla, bude to vynikající příležitost pro uplatňování náhrady škody pro nesprávný úřední postup.
12) "Přednost" chodců
Vztah řidičů a chodců se změnil, když byla zrušena povinnost umožnit přejít a hlavně byla zrušena povinnost blížit se k přechodu jen takovou rychlostí, aby řidič stihnul zastavit. (Staro)nově byla zakotveny následující povinnosti:
"...řidič nesmí...ohrozit nebo omezit chodce, který přechází pozemní komunikaci po přechodu pro chodce nebo který zjevně hodlá přecházet pozemní komunikaci po přechodu pro chodce, v případě potřeby je řidič povinen i zastavit vozidlo před přechodem pro chodce; tyto povinnosti se nevztahují na řidiče tramvaje..."
"...řidič nesmí... ohrozit chodce přecházejícího pozemní komunikaci, na kterou řidič odbočuje, a dále nesmí ohrozit chodce při odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci, při vjíždění na pozemní komunikaci a při otáčení nebo couvání..."
Tato změna se promítne (nebo by se měla promítnout) do posuzování dopravních nehod, kdy se střetne chodec s řidičem. Chodec totiž i nadále má povinnost "neskákat" řidičům pod kola
a jestliže je zrušena povinnost blížit se k přechodu jen tak rychle, aby řidič vždy stihnul zastavit, může se posuzování viny na nehodě v případě skákání pod kola projíždějícím autům posunout alespoň částečně ve prospěch řidiče (oproti současnému stavu).
13) Kolona - definice
Přibyla nová definice pojmu "kolona", která zní takto:
"...kolonou vozidel se rozumí souvislý proud více vozidel, u kterého nelze předjíždět každé vozidlo jednotlivě, rozestup mezi jednotlivými vozidly při předjíždění nebo objíždění neumožňuje bezpečné zařazení.”
Zákon o provozu na pozemních komunikacích s tím pojmem pracuje ovšem jen na dvou místech. Z hlediska pravidel pak je relevantní jediné místo, a to povinnost v koloně uvolnit pruh pro průjezd sanitky apod. Nicméně, ohledně "bezpečného zařazení" by řada řidičů jistě nesouhlasila s tím, kde jsou jeho hranice.
JUDr. Tomáš Beran
Jedete autem do ciziny? Nezapomeňte na rozdíly v pravidlech
Na cestách do ciziny čeká naše řidiče mnoho nových úprav místních silničních vyhlášek a určitých změn oproti loňskému roku.
Je třeba dodržovat místní zákony a pravidla, která například uvádějí, jak se chovat při nehodě, na jaká důležitá telefonní čísla se dá volat a které doklady je třeba mít s sebou.
V Česku je nulová tolerance alkoholu v krvi, ve většině evropských zemí je povoleno množství 0,5 promile.
Před cestou do zahraničí je nutné se seznámit, a to ještě před odjezdem, s dopravními pravidly a vyhláškami platnými nejen v zemi, kam cestujete, ale také v zemích, jimiž budete jen projíždět.
Obecná pravidla pro cestování autem:
* pokud dojde k nehodě, je povinností účastníků místo označit výstražným trojúhelníkem a vzájemně si prokázat svoji totožnost
* v případě zranění musí být poskytnuta první pomoc a přivolána policie, případně záchranka
* v některých státech znamená účast policistů u drobné dopravní nehody platbu poplatku, s ohledem na uplatnění pojistného se však doporučuje zavolat policii vždy
* nepodepisujte žádné dokumenty, kterým nerozumíte, při výslechu u policie má cizinec právo na tlumočníka
* při problémech v zahraničí, které neumíte vyřešit sami, je nejlepší se obrátit na českou ambasádu nebo asistenční službu, jejíž číslo mějte pro všechny případy předem připravené
* nebojte se volat do Česka, ceny hovorů z mobilních telefonů v zahraničí díky nařízení Evropské unie výrazně klesly
* při cestě služebním nebo půjčeným autem, kde nejste uvedeni jako majitelé osvědčení o technickém průkazu, si nechte od zapůjčitele podepsat plnou moc k vycestování do zahraničí.
Podrobnosti sdělí například Automotoklub ČR nebo velvyslanectví cílové země.
* v zemích EU (včetně Chorvatska) vystačíte s českým řidičským průkazem a místo pasu stačí občanský průkaz
* je třeba si s sebou vzít doklad o povinném ručení vozidla tzv. zelenou kartu
* pokud jedete se zvířaty, mohou místní policisté požadovat jejich speciální pas, označení (mikročip či tetování) doklady o očkování
* neznalost zákonů neomlouvá, na to je třeba pamatovat při každé cestě do ciziny